Båten

Januari 2018

Båten heter Pusan och det har inget med staden i Sydkorea att göra. Vi hade en katt som hette Pusan och hon har fått ge namn till de båtar vi haft genom åren. Pusan är en försvenskning av norskans ord för kissekatt.

Pusan

Utrustning

Båten har en omfattande utrustningslista (tycker vi) som alla kan se. Vi har haft en ganska lång tid på att göra mindre och större förändringar av båten både inne och ute. Vår erfarenhet från tidigare segling med samma båt har haft en stor betydelse i vad vi gjort och varför.

Elsa och jag genomförde en långsegling under perioden 1989 – 1991. Det är några år sedan och det var när barnen var små (innan de började skolan). Färden gick utmed Västeuropa till Västindien och Venezuela. Vi besökte även atlantens öar som Madeira, Las Palmas på Kanarieöarna. På hemvägen angjorde vi Bermuda och Azorerna och därefter hem via Engelska kanalen och Kielkanalen. Vår hemmahamn är Göteborg. Segling gav en hel del erfarenhet och många tankar om förbättringar. Ett exempel är vindruta med en stor sprayhood, vilket ger ett bra skydd i sittbrunnen. Det fanns flera situationer där vi tyckte att det skulle vara skönt under vår långsegling. Jag har ett särskilt bra minne av när vi hade det på plats och seglade över Skagerack med en ganska hård kryss upp mot norska kusten. Det var under natten inga problem att halvligga i sittbrunnen utan att bli kalla och blötta som vi normalt skulle bli.

Några uppgifter

  • Sagitta 35 – Sparkman & Stephens (1971)
  • Registreringsnr: SFC-3354
  • MMSI nr: 265551760
  • Call sign: 8SY8724
  • Amatörradio: SA6AFM

Pusan i vår hemmahamn

Segel/rullsystem

  • Storsegel från 2008 (Lundh sails)
  • Självslående fock (stående lattor) – på furlex från 2009 (Lundh sails + en i reserv 2002)
  • Gennaker (på lös rulle), 2006 (Lundh sails)
  • Code Zero (som en stor genua på lös rulle), 2007 (Lundh sails)
  • Stormstor, 1989
  • Stormfock, 1989 (Har använts vid några tillfällen)
  • Rullsystem för fock – Seldén furlex 200s, från 2002 och för 8 mm vant
  • Barthel Rullsystem för gennaker och Code Zero, 2006 (I rostfritt utförande – lös rulle)
  • Kullagrade travare för storsegel – RCB Seldén , 2000 (Möjlig revning på undanvind)
  • Spinnakerbom teleskopisk – Seldén, 2005

Motor/skrov/rigg

  • Båten och köl är blästrad/nedslipad och epoxibehandlad (spacklad och målad i epoxi) under åren 1991-1993. Det gjordes under uppsikt av besiktningsman. Båten var på land hela sommaren -92 för tork. Mätning gjordes kontinuerligt för att vara helt säkra på att all fukt var borta innan vi började med behandling.
  • Volvo Penta – 2030 med ny motorbädd, 30 mm propelleraxel och trebladig foldingpropeller (Volvo Penta), 2000 (Gjordes av Volvo Penta – Tånguddens båtvarv).  Nya foldingblad 2011
  • Generator i reserv till motor, 2008
  • Kölen har monterats av och inspekterad med ny tätning och nya bultar/muttrar , 2000 (Gjordes också av Tånguddens båtvarv)
  • Röstjärnsinfästningar uppgraderade och förstärkta med epoxi längs skrov på insidan, 2004 (Nya i rostfritt och kraftigare)
  • Roder och infästning förstärkt med epoxi och ny större bricka i rostfritt på insidan för infästning skäddan, 2005
  • Löpande och stående rigg bytes ut under åren 2006-2009 (Undervant 10 mm, övrigt 8 mm med nya vantskruvar)
  • Styrning – Whitlock styrsystem, 2000 (Direkt på roderstocken via länkarm, inte vajer)
  • Byt till Lewmar fönster (10 st) och luckor (4 st) under 1998 – (Godkända: CE Approved to Category A, Area 2a & CE Approved to CatA, Area 1)
  • Två rostfria bågar i sittbrunn (typ targabåge) i olika omgångar under 2006-2009
  • Peke i rostfritt för ankare och rullsystem, 2002. Ny infästning och  rulle för ankare 2010
  • Sprayhood , 2009
  • Binimitopp , 2013
  • Kapel för Styrning i sittbrunnen, 2012

Targabågar på Pusan

Targabåge

Ankare- och ankarspel

  • Ankarspel i fören – Vetus alexander 3 på 1000 watt, 2002
  • Ankare – Delta 20 kg med 10 mm kätting , 2008 (Längd 60 meter)
  • Ankare – Bruce 15 kg med blyad lina, 2009 (Längd 50 meter)
  • Ankare Fortress FX- 23 (extra ankare)

Instrument/navigation

  • Plotter – Garmin 4012, 2009 (Elektroniska sjökort till Europa, Sydamerika och Västindien)
  • Plotter – Garmin 525, 2008
  • Radar – Garmin GMR18-HD, 2009 (Kardanupphäng på rostfri stolpe)
  • SSB radio Icom IC-M802, 2006
  • Automatisk antennavstämningsenhet AT-140, 2006
  • Modem proctor 3 för kortvågsradio , 2008 (Möjligt med e-mail via kortvåg)
  • VHF radio Icom IC-603, 2006
  • VHF radio handapparat Icom M-73 Euro, 2014
  • Satellittelefon Immarsat Isatphone 2 – 2014
  • TackTick trådlösa instrument; vind, logg, ekolod, kompass med nmea0183 box till bland annat Garmin. Installerades 2008. Ny vindgivare 2012
  • Navtex – Furuno NX-300D-H, 2009
  • Framåtseende ekolod – EchoPilot FLS Platinum i färg från 2007
  • Antenn – Lyth DSC Antigua för VHF, AIS, digital TV och FM, 2007
  • AIS transponder klass B – TrueHeading CTRX, 2008. (Se även under säkerhet)
  • Sea-Me aktiv radar, 2008 (Se även under säkerhet)

Navigationsplats med flera av instrumenten

Elförsörjning/elsystem

  • Vindkraftverk – Air Breeze 2014 (monterad på rostfri stolpe)
  • Solcell 2 x 100 watt tunna på biminitoppen – 2017
  • Solcell 100 watt och 120 watt tunna monterad på sprayhooden – 2017
  • Solcell 30 watt, 2004 (fast installation på däck)
  • Nytt elsystem i hela båten med ca 50 säkringspunkter – panelerna är placering på tre ställen i båten – Blue Sea automatpaneler, strömbrytare alla kablar är förtennade. Installationen genomfördes under 2004-2009. Komplettering med ytterligare panel 2013. Sammantaget finns det 40 automatsäkringar på panelerna.
  • Isolationstransformator – Vitron för 220 och 110 volt, 2007
  • Landströmsytem – integrerad laddare och landströmscentral – Tecsup-Integral hi-tec laddare på 25 amp. 2005.
  • Inverter 700 watt, 2004
  • Batterimätare – Odelco Battmeter, 2004
  • Batteribank – Victron AGM 2 x 105 Ah, hösten 2015
  • Startbatteri – Exide dual AGM 50 Ah, 2013

Vindkraftverk och radar i akter

Media/nöje

  • TV LED med DVD Blaupunkt  18,5 tum 2012 (Används vid landström)
  • Portabel Blue-ray DVD spelare – LG, 2012 (Låg strömförbrukning och kan kopplas in på TV-apparaterna),
  • Stereo – Clarion marin DVD/CD (CMV1 från 2013)
  • med slutsteg (GAS) och infinity högtalare i salong och sittbrunn (8 st),2004

Säkerhet

  • Livflotte Zodiack – container för 4 personer, 2005 (Monterad på akterpulpit)
  • Sextant – Plastimo, 2004 (Reserv och kul)
  • Lanternor – Loplight led tri/ankar (0-20 m båt), 2007 (Lyser mer än 2 sjömil)
  • AIS transponder klass B – TrueHeading CTRX, 2008 (Med GPS – nmea0183 till Garmin)
  • Sea-Me aktiv radar, 2008 (Förstärker eko elektroniskt över X-bandet hos mottagaren)
  • Länspump manuell – Whale, 1998
  • Länspump elektrisk med nivåvakt, 2003
  • Nödsändare PLB MacMurdo Fastfind 210, 2010
  • EPIRB ACR Globalfix pro med Category 1 SeaShelter Bracket,- 2014
  • Satellittelefon Immarsat Isatphone 2 – 2014

Styrning

  • Autopilot Raymarine ST 6000 – rattstyrning, 2008 (Med trådlös hantering)
  • Vindroder – Automhelm vindpilot i rostfritt, 1988

Inredning

  • Ny klädsel i hela båten med nytt innertak, listning och garnering skrovsidor (teak) med isolering på insidan, vilket gjordes under en ganska lång tid, 2000-2009
  • Lackning av inredningen vilket gjordes i flera steg där delar av inredningen plockades ned och lackades i bra lokaler, 2005-2008
  • LED-belysning (större delen av båtens belys.), 2008-2009
  • Toalett (elektrisk) med septiktank, 2002 (pump renoverad 2012 och ny motor 2013). Panelen för vatten- och toalettpump utbytt 2013
  • Kyl Isoterm, 2000
  • Spis – Taylor 28 för fotogen, 1988 (Klassisk engelsk – driftsäker)
  • Värmare – Taylor för skottmontage – fotogen, 1995 (Klassisk engelsk i rostfritt och mässing)
  • Genomföringar – Taylor i brons (4 stycken) för toalett (in och ut), motor och pentry, 2002 (Godkänd av Lloyd)
  • Nya bottenstockar infästa i epoxi samt nya durkar (teak), 2000 (Gjordes i samband med motorbyte)
  • Båtlarm RedKnows SBX-3 med IR sensor, 2010 (Sänder signal till telefon och med GPS och mikrofon)

Pusans salong

Övrigt

  • Gummibåt – achilles – LSI 88, 2009 (Material är hypalon som tål sol) med Suzuki utombordare four stroke 2,5 HP, 2013.
  • SonicShield – för skydda botten mot beväxning -2014.

Jollefärd runt Kungsö i Göteborgs södra skärgård

Här kommer några bilder på installationen av SonicShield. Det finns en kontrollenhet och två givare i systemet och strömförbrukningen är på 5 W. Vi återkommer med hur det elektroniska systemet fungerar.

SonicShield- Kontrollenheten

SonicShield- Kontrollenheten

SonicShield-Givare

SonicShield-Givare

 

Listan är lång och till detta har vi också en mängd sjökort och böcker för navigation som täcker Västeuropa, Sydamerika, Västindien och delar av stilla havet.

7 comments

  1. Det är verkligen jättekul att du lyckats digitalisera de gamla bilderna pappa. Pusan e för go. Som jag skrev förra gången så är det verkligen jättekul att att ni kommit igång med sidan så att man kan följa med. :) Kramar från mig och Jennie

  2. Vad kul att sidan är i gång nu! Ni får se till att skriva mycket, kommer ju sitta här varje dag nu. Kram :)

  3. Hej på er! Hoppas ni har det bra i denna kyliga väderlek. Här är det minus nio grader, är hos Tom. Albin fyller 18 år. Christian, Daniel, Albin och Roza är här. Tyvärr kunde inte Mari och Johannes komma. Skriver om planerna närmare jul. Det går ju ned stormsteg. Ni får ha det riktigt bra!

    Kram Ulla-Britt

  4. Hej Bjarne och Elsa!
    Tack för en fin och informativ sida!
    Vi har själva en Rasmus 35 och vi ska ge oss ut på en långsegling om ett par år och vi håller nu på att utrusta henne inför detta.
    Jag såg på era bilder från Pusan att ni har en targabåge som ni har satt skotskenan på. Har ni någon ritning på den konstruktionen? Vilken rörtjocklek har ni använt?
    Och sedan undrar jag hur ni har upplevt vindrodret? Funkar det bra? Vi har precis köpt ett Atlantic 4 från Windpilot och det ser ut att vara väldigt likt det ni har.
    Mvh Liv, den frågvisa :-)

    1. Hej
      Roligt att ni tycker om hemsidan och det är bara kul att få frågor.

      Vi har ingen ritning på den utan den gjordes på plats. Vi använde 30 mm rör för en bättre stadga. Fungerar bra. Malöbåtarna har något liknande och det var där vi kollade.

      Vindrodret har vi haft i över 20 år och vi tycker det fungerar bra. På direkt undanvind kan det vara sämre. I kombination med autopiloten har vi alltid något som fungerar.

Lämna ett svar till Bo Gabrielson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>